20 bükki forrás hagyományos körtúrája

Kiss János

A túra célja: a Bükk-erdőben rejtőző források csokorba gyűjtése és megismertetése lelkes természetjárókkal.
A túra adatai: 25 km, 900 m szintkülönbség, 10 óra menetidő
Találkozás: 8.45 órakor a monostori végállomáson
A túrát főként gyakorlott túrázóknak ajánljuk, akiknek nem jelent megerőltetést a 24-25 km-es táv (a választott variánsok függvényében).
Szükséges az előzetes bejelentkezés telefonon a túravezetőnél (0364-807639), vagy az alábbi online űrlap kitöltése által.

Részletes túraleírás
A monostori negyed végéről hegymenetben indulunk. Közepes iramban érkezünk a Gálcser gerincére, ahonnan kedvező időjárás esetén gyönyörű kilátás nyílik a Gyalui-havasokra. Jó szemmel az Öreghavas hófedte csúcsán a radarállomás kupoláját is látni lehet. Légvonalban mindez 36,5 km. A Gálcser gerincén érünk a Diós északkeleti sarkára. Innen a réten déli irányba áthaladó makadám útra, majd a fenyvesben a szintező útra térünk. Zöldelő tisztáslánc alatt pillantjuk meg a meredekben a Rejtett-forrást (1). A tisztás déli részén erdei ösvény vezet újból az országútra. Jobbra térünk az István-forráshoz (2). A Plecska-patak jobb oldalán kisebb kitérőt téve ereszkedünk a Gömbkő-forráshoz (3), majd az aszfaltos úton haladunk a Szakadék-forrásig (4). Innen csupán át kell lépnünk a Szent János-kúthoz (5), majd a Gyűrűs-forrás (6) és a Hóvirág-forrás (7) következik. Ez lenne a Plecska utolsó érintett itatója túránk első szakaszában.

A második szakasz a Gorbó-patak vízgyűjtő medencéje. A Dumbráva-gerincen áthaladva, a Papok rétje alatt a Cérna-forrás (8) és a Mackó-forrás (9) hívogat. Meredeken emelkedünk nyugati irányba, majd alábukunk a Binder-forráshoz (10) és a mellette lévő ’88-forráshoz (11). Innen nagyjából szintvonalon haladva érünk a Bartha (kilátó alatti) medencéhez (12), majd a Dagonyás-forráshoz (13). Erdei ösvényeken ereszkedünk a Gorbó völgyébe a Patak-forráshoz (14), majd a Tisztás-forráshoz (15), erdei fakitermelő úton haladunk annak végéig. A patakösszefolyástól meredeken emelkedünk a Nyugati-Gorbó mentén a Gorbó-vízesésig, majd a Hideg-karsztforrásnál (16) moha lepte kőtárlatot fotózhatunk. Újbóli emelkedő következik a Kőalja-forrásig (17). Nagyjából szinten érünk a Lépcsős-forráshoz (18), majd meredeken ereszkedve az EKE-forráshoz (19). Forrástúránk utolsó előtti állomása a Major-forrás (20). Végezetül a kolozstótfalusi kaszálókon át jutunk a Pásztor-kúthoz (21).

Két lehetőségből választhatunk: a Gorbó gerincén (25 km), vagy a Gorbó völgyén (24 km) térhetünk vissza a monostori végállomásra. Ez utóbbi esetben a Lőtér-forrást is érintjük (22).

Megj.: A (3), (4), (6-7), (12-18), (21-22) számú forrásokat (más megnevezések hiányában) túravezetőnk keresztelte el.