Járapatkó túra, Öreghavas túra

A két túra az első szakaszon egyazon útvonalon halad. Aki a Járapatkó túrára vállalkozik, de az első szakasz megtétele után pillanatnyi erőnléte miatt meggondolja magát, visszatérhet az Öreghavasig túrázókkal. A túra célja: bejárni a Jára forrásvidékét patkó formájában körbeölelő gerinceket.
Alsójárából busszal indulva, 5 km után érünk Járabánya (Băişoara-Kisbánya, először 1460-ban jegyezték) községbe, majd további 10 km után Kisbányahavas (Muntele Băişorii, először jegyzett 1760-ban) szűk völgyébe. Szerpentineken kanyargunk nyolc kilométernyit Kisbányahavas turistaszállójáig. 1345 m tengerszint feletti magasságról indul gyalogos túránk, amely nagyjából négy 10 kilométeres szakaszra osztható.
I. szakasz: A közel 800 hétvégi ház sűrűjéből északnyugatnak tartunk keresztezve a sílesikló pályát. 2 km Plopiş elágazóig, ahonnan a sűrű fenyvesben meredek ösvény vezet a Buszkát hegyre (1675 m). Mi a makadám utat választjuk. Közel 4 km kora reggeli gyaloglást követően Meleg lapály (Şesu Cald – 1561 m) nyári szállásra érünk. Előttünk a messzeségben (szép idő esetén) csillog egy kupola. Ott az Öreghavas csúcsa. Jobbra a Jára szádája kínálja a zöld különböző árnyalatait. Innen délnek tartunk. A Nap sugarai pásztázzák az Apróköveket (1730 m). Ligetes fenyves gyantás illatában érkezünk a Hidak völgyébe. A hajdani autóutat követve jutunk az Öreghavasra (1826 m) amely az Erdélyi Szigethegység harmadik legmagasabb csúcsa. Az „Öreghavas túra” útvonala innen visszatér Kisbányahavas üdülőtelepre.
II. szakasz: északnyugati irányba lejtünk a Jára forrásáig, majd a Prislop hágón át jutunk a Piatra Groşilor (nyers fordításban Tuskók Köve) nagyszerű kilátásra alkalmat adó magaslatára (1756 m). Nyugatra kirajzolódik a Bogdán tető, északkeletre a Jára forrásvidéke. Innen a Jára északnyugati eredendőit kerülgetjük. Erdei tisztásokon ereszkedünk.
III. szakasz: A Sólyom völgyi Fehér ház után a Dumitreasa (1638 m) és a Dobrin (1616 m) magaslatai következnek. A két csúcs között a gerincen bővizű forrás ered. A hegyi ösvények ölelő hangulatában érünk a Dobrin tanyára, ahol számtalan nyári lak jelzi az ember jelenlétét. A közeli völgyek falusi lakói tavasszal állataikkal együtt felvonulnak a havasi legelőkre. Az első fagyok kergetik vissza őket eredeti lakóhelyükre. Az itteni üzlet napi élelem beszerzésükbe is besegít.
A XIX. század végén gróf id. Andrássy Gyula (1823–1890), a kiegyezés utáni első miniszterelnök, majd külügyminiszter (1867-1879) nagyméretű emeletes vadászkastélyt épített ide, melyet évente mindössze néhány hetet használtak. A harmincas években még megvoltak a romok. Ma egy utat „Drumul Ondrasi” néven említenek, s talán megtalálható a fürdőmedence maradványa, amit fűrészpor raktárként használnak.
IV. szakasz: A Dobrin tanyai feltöltődés után a Jára és Hideg Szamos közötti főgerincről jobbra térünk. Tőlünk délkeletre a Sólyom völgye vízgyűjtő medencéjét borítja a közelmúltban megcsonkított erdő. Északra sorra a Dobrin, a Medve és a Lovak völgye kísér Caps településig. Itt pótolhatjuk a nap folyamán leadott kilóinkat. Rövidesen buszra ülünk, s a Jára szurdokvölgyén lekocsikázunk a táborig. Jó kis sétára sikeredett! Kitartó túrázást a tábor minden napjára!

Útvonal: Kisbányahavas üdölőtelep – Öreghavas – Piatra Groşilor – Dumitreasa – Dobrin – Caps
Távolság: autóbusszal 48 km, gyalog 40 km (Öreghavas túra 23 km)
Menetidő: 12 óra (Öreghavas túra 9 óra)
Szintkülönbség: 900-1475 m (Öreghavas túra 400/400m)
Minősítés: nehéz (Öreghavas túra – közepes)