Szászfenesi Leányvár – Gorbó-gerinc

A szászfenesi Leányvár ikerdombjai már távolról csalogatják a kirándulni vágyókat, hogy felfedezzék a sűrű erdeje áltat rejtett 13-dik századi vár romjait. Talán kevesen tudják, de a településtől délre levő Várhegy tetején található a hajdani fenesi vár maradványa, amelyet 1282 előtt Péter erdélyi püspök építtetett a Szamos völgyében vezető út védelmére. A Leányvárként emlegetett erősség a középkori erdélyi püspökség egyik uradalmi központja volt, egészen a Budai Nagy Antal-féle 1437-es parasztfelkelésig, a ma látható romok viszont egy körsáncban, az általa körbefogott falmaradványban és egy eltömődött alagút féle mélyedésben ki is merülnek. A túra kiindulópontja, a szászfenesi Leányvár lakónegyed megközelíthető az M21-es vagy M26-os buszok egyikével, az útvonal pedig gyerekbarát túrának is ajánlott.

Megjegyzés. A nyomvonalak digitális felvétele során útvonalpontokat rögzítettünk, amelyek túrázáskor lényegesek a helymeghatározáshoz és eligazodáshoz. A nyomvonalakon a pontok sorszámát a túra kódjával is párosítottuk (pl. LG-04), míg a térképen csupán az útvonalpont száma jelenik meg (pl. 4).

Miután leszálltunk a buszról (LG-01), elindulunk balra, átkelünk az úton és nyomvonalunk alapján elindulunk felfele a dombon egy meredek ösvényen. Az erdő sarkához érve egy átjátszó torony mellett szép kilátás nyílik az egész községre, valamint a Kis-Szamos túlsó partja fölötti Hója-gerinc–szászfenesi Csiga-domb–Bátori-hegy vonalára. A gerincen haladva a Leányvár lakónegyed épületeire is letekinthetünk, majd 600 m után egy hágóhoz érünk és keresztezünk egy földutat, amely átvezet a Leányvár lakónegyedből a szászfenesi Vár u. (str. Cetății), illetve az E60-as főút irányába. Mi haladunk tovább egyenesen rátérve egy keskeny ösvényre, amely egy villanypásztorral védett tanya mellett halad el az erdő szélén. Rövid időn belül már az erdőben folytatjuk utunkat és egy sűrű növényzettel benőtt szakasz után a jól követhető gerincútra térünk. Első megállónk a Leányvár nyugati, kisebb csúcsa, az úgynevezett Iker-hegy (552 m) (LG-02), amelynek kilátópontjáról megpillanthatjuk az Árpád-csúcsot, a Kis-Magurát és a Havas-bükkét. A Várhegy-csúcsig valamivel több, mint 600 m-t kell haladnunk kiváló erdei úton, az utolsó szakaszon pedig földbe vájt kis lépcsők segítenek a rövid, de meredek lejtő megmászásában. A Várhegy-csúcs (572 m) (LG-03) oldalában már csak romok emlékeztetnek a hajdani erődítményre. Ha kedvünk tartja, teljesen megkerülhetjük a Várhegyet, most már a kolozsvári EKE által megtakarított szakasz is járható. A kilátópontnál megpihenhetünk, elfogyaszthatjuk uzsonnánkat gyönyörködve a kilátásban, majd folytathatjuk utunkat Kolozstótfalu irányába. Eleinte még erdőben haladunk, majd nyílt terepen folytatjuk utunkat, 1,7 km után pedig útelágazáshoz érünk, ahol jobbra térünk, lefele haladva a falu feletti makadámúton. Kevesebb, mint 300 m után újabb útelágazáshoz érünk (LG-04), a Hágó (Hagău) utcán letérünk balra a völgy irányába, hamarosan Kolozstótfalu aszfaltos főútjához érkezünk, majd jobbra haladunk tovább. Nagyjából 780 m után ismét útelágazás (LG-05), követjük balra a falu főutcáját. A következő elágazásnál (LG-06), egy általában sáros földúton (Băra u.) feltérünk balra a műútról a domb irányába. Nagyjából 800 után feltérünk egy földút-csomóponthoz (LG-07) az erdő szélén, innen jobbra az EKE-forráshoz lehet eljutni, előre a Gorbó-völgyébe, balra pedig a Gorbó-gerincre, mi erre tartunk. Rövid idő után elhaladunk egy tanya mellett, majd 2,1 km után a Gorbó-gerincen egy kilátóponthoz érünk (LG-08), ahonnan tiszta időben akár a Ciblest és a Radnait is megpillanthatjuk a távolban, emellett szép kilátás nyílik a Gyalui-havasokra és a Vlegyászára. Nagyjából 1 km után érintjük a Gorbó-tetőt (573 m) (LG-09), ahonnan lepillanthatunk a szászfenesi betonrengetegre, ezután már a völgy fele haladunk és 700 m után megérkezünk egy forráshoz/itatóhoz (LG-10), ahol feltölthetjük kulacsainkat. Kevesebb, mint 400 m után elhaladunk egy átjátszóállomás mellett (LG-11), innen le lehet ereszkedni a Gorbó-lakótelephez. Közel 420 m után leérünk a Gorbó-völgyi útra (LG-12), innen eldönthetjük, hogy a monostori végállomáson (LG-13b), vagy a Vivo parkolójában (LG-13a) fejezzük be a túrát, mindkét pontig 1,7 km-t kell még gyalogolnunk. Ha tetszett az útvonal, legközelebb ismerőseiteket, barátaitokat is csalogassátok ki a természetbe.

A túra adatai

Túralejárás dátuma: 2021. március 26.
Túravezető: Csorba Anna
Időjárás, terep: napos idő, nedves terep
Útvonal hossza: 12,7 km
Teljes menetidő: 5 óra 51 perc
Mozgásidő: 3 óra 34 perc
Teljes szintemelkedés: 484 m
Teljes szintereszkedés: 505 m
Minimális tszfm.: 364 m
Maximális tszfm.: 576 m

Gyerekbarát túrának is ajánlott!

Amennyiben nem sikerül letöltened a lenti gpx-nyomvonalat, kattints ide.