Őzek-völgye – Mikes-gerinc – Árpád-csúcs

Túránk során rácsodálkozhatunk az Őzek-völgye óriási gömbkő-alakzataira, meghódíthatjuk a Feleki-gerinc legmagasabb pontját, az Árpád-csúcsot (833 m), szomjunkat olthatjuk a bővizű Szent János-kútból, és az Erzsébet-forrás szomorú helyzetével is szembesülhetünk. Az indulást a Bükki Lakóteleptől javasoljuk, az M16-os vagy 40-es busz "Vila Tușa" megállójából. Kellemes túrázást kívánunk!

Megjegyzés. A nyomvonalak digitális felvétele során útvonalpontokat rögzítettünk, amelyek túrázáskor lényegesek a helymeghatározáshoz és eligazodáshoz. A nyomvonalakon a pontok sorszámát a túra kódjával is párosítottuk (pl. OV-04), míg a térképen csupán az útvonalpont száma jelenik meg (pl. 4).

Miután leszálltunk a buszról, a nyomvonalunkat követve elindulunk a Liviu Rusu utcán (OV-01), majd kb. 500 m után keresztezzük a Nicolae Mărgineanu utcát, amelyen jobbra térünk (OV-02). 200 m után egy elágazásnál tovább megyünk balra felfele, jobbra lefele a házak irányába tart egy keskenyebb út. Közel 450 m után újabb útelágazás következik, itt szintén balra felfele tartjuk az irányt. A következő útelágazásnál a zöld nyíllal és MTB felirattal jelzett irányt követjük jobbra, felfele tekintve már láthatjuk az erdő szélét. Kevesebb, mint 400 m után az út kivezet az erdő szélére (OV-03), ahol átkelünk az Erdőfeleket a Mikesi-házakkal összekötő makadámúton és tovább megyünk előre a völgybe ereszkedő ösvényen. Utunk során különleges gömbkő-alakzatokat fedezhetünk fel, és 1,4 km kellemes séta után meg is érkezünk az Őzek-völgyi pihenőhelyre (OV-04). Ha kedvünk tartja, pár percre leheverhetünk a fűbe és uzsonnánk elfogyasztása közben fürdőzhetünk a nap sugaraiban. Alig 150 méternyire megkereshetjük a patak melletti forrást, a mederben pedig újabb gömbköveket pillanthatunk meg. Közel 780 m után elérkezünk egy erdei úthoz, amelyen jobbra felfele haladunk tovább, majd nemsokára feltérünk balra egy erdei csapáson. Kevesebb, mint 760 m után elérjük a Mikes-gerinc főútvonalát (OV-05), balra a Hordós-kúthoz lehet eljutni, mi viszont jobbra, az Adrenalin Park irányába tartunk a piros sáv jelzésen. Nagyjából 1,5 km séta után elhaladunk a park mellett, ahonnan szép időben vidám zsivaj szűrődik ki: felnőttek és gyerekek egyaránt szeretik kipróbálni magukat a különböző nehézségű pályákon. Kb. 300 m után a piros jelzésű turistaút élesen elkanyarodik jobbra (OV-06), mi viszont előre megyünk tovább az Árpád-csúcs irányába. Nagyjából 1,5 km után a gerincútról jobbra leválik egy erdei út kék sáv jelzéssel a Majláth-kút/Bükki kemping irányába. Mi tovább haladunk előre, majd kevesebb, mint 250 m után elérünk egy kilátóponthoz (OV-07), ahonnan balra a Torockói-hegység északi részét láthatjuk tiszta időben, jobbra pedig a Gyalui-havasok magaslatait. Még 200 m és megérkezünk a Feleki-gerinc legmagasabb pontjára, az Árpád-csúcsra (OV-08). Talán kevesen tudják, de a csúcson valamikor az EKE egyik jelentős turistaalkotása, egy 15 m magas kilátótorony állt, amelyet 1905. május 21-én avattak fel, ám az első világháborúban sajnos elpusztult. Később a népi demokrácia éveiben is épült egy valószínűleg katonai célokat szolgáló, messziről látható magasságjelző faépítmény, amely az 1980-as évek elejére elkorhadt. Mára csak a talapzat nyomai maradtak meg. A jól megérdemelt falatozás és napfürdőzés közben rápillanthatunk a Kis-Magura csupasz kúpjára, majd pihenőnk után folytatjuk utunkat a piros kereszttel jelzett úton a Szent János-kút irányába. Nagyjából 1,8 km-t fokozatosan ereszkedünk az erdőben, mígnem keresztezzük a szelicsei műutat (OV-09), ezután ismét erdőben folytatjuk utunkat a piros kereszt jelzést követve, amely 3,6 km után a Szent János-kútnál (OV-10) ér véget. A bő vizű forrásnál újratölthetjük kulacsainkat, ugyanis az 1,3 km távolságra lévő Erzsébet-forrásnál erre nem lesz lehetőségünk. Ide érkezve (OV-11) szomorúan állapíthatjuk meg, hogy a forrás környéke teljesen elmocsarasodott, csupán közösségi összefogással lehetne kitisztítani. Miután kiértünk a Szent János útra, a következő pontunknál (OV-12) jobbra meredeken feltérünk a Dióson keresztül a Gálcser-tető irányába, majd 460 m után keresztezzük a piros sávval jelzett gerinc utat (OV-13). Már csak 1,1 km gyaloglás van hátra és megérkezünk a monostori végállomáshoz. Reméljük, hazafele menet magatok mögött hagyjátok az út fáradalmait, és csupa kellemes élménnyel tértek haza.

A túra adatai

Túralejárás dátuma: 2021. április 10.
Túravezető: Fazakas Ferenc
Időjárás, terep: napos idő, száraz terep
Útvonal hossza: 17,5 km
Teljes menetidő: 7 óra 3 perc
Mozgásidő: 4 óra 34 perc
Teljes szintemelkedés: 524 m
Teljes szintereszkedés: 718 m
Minimális tszfm.: 396 m
Maximális tszfm.: 841 m

Gyerekbarát túrának is ajánlott!

Amennyiben nem sikerül letöltened a lenti gpx-nyomvonalat, kattints ide.