Mikes-gerinc – Mikesi-tó – Árpád-csúcs

Túránk során egy hosszabb távot fogunk lejárni, így ajánlott kellő mennyiségű vizet és uzsonnát pakolnunk magunkhoz. Az indulás helyszíne a hajdani Bükki Kempinggel szemben lévő Silva-kemping, ahonnan a Jókai gyalogos teljesítménytúra hosszú változata is rajtol. Mivel nem körtúrától van szó, javasoljuk a buszos vagy taxis megközelítést, a Román Operától Csürülyébe induló M16-os busz egyik megállója épp közel esik a túra kiindulópontjához. Kellemes túrázást kívánunk!

Megjegyzés. A nyomvonalak digitális felvétele során útvonalpontokat rögzítettünk, amelyek túrázáskor lényegesek a helymeghatározáshoz és eligazodáshoz. A nyomvonalakon a pontok sorszámát a túra kódjával is párosítottuk (pl. MT-04), míg a térképen csupán az útvonalpont száma jelenik meg (pl. 4).

Elindulva a kempingtől (MT-01), felfele megyünk a széles földúton, majd kb. 300 m után jobbra térünk (MT-02), és a kerítések mentén haladunk tovább 500 m-en keresztül, a kék sáv jelzést követjük. A „Hintás-fa” (MT-03) mellett elhaladva (mára csak a hinta tartószerkezetének nyoma látszik) jó minőségű, széles makadámúton megyünk tovább, ettől kezdve megjelenik a piros sáv jelzés is. A következő útelágazásnál (MT-04) jobbra térünk a Nicolae Mărgineanu utcán, majd kb. 450 m után a házak között vezető makadámborítású utca végén átkelünk egy kis patakon, és feltérünk balra az erdőbe (MT-05). Piros és kék sáv jelzésű ösvényünk a Sáros-bükkön vezet keresztül, utunk során pedig több jellegzetes gömbkövet is megcsodálhatunk. Amint a neve is utal rá, a Bükk-erdőnek ezen a részén a terep gyakran sáros, vizes, kisebb mocsaras területek mellett is elhaladunk, valamint érintjük a Rajka-forrást is, ahol megtölthetjük kulacsainkat. Menet közben ne felejtsük el megcsodálni a körülöttünk magasló egyenes törzsű, karcsú bükkfákat. Hamarosan a kék sávval jelzett ösvény eltér jobbra (MT-06), mi pedig tovább haladunk előre a piros sáv jelzés mentén, mígnem 200 m után az Erdőfelek–Mikesi-házak makadámútra érkezve jobbra haladunk (MT-07). Közel 600 m után egy T-alakú elágazásnál (MT-08) balra fordulunk, a kb. 300 m-re levő Adrenalin Park irányába, miután pedig elhaladtunk a park mellett, egyenesen folytatjuk utunkat majdnem 3 km-es távon. A következő pontunknál (MT-09) az út kettéágazik (majd 1 km után összefut), balra narancssárga sáv, jobbra piros sáv vezet. A baloldali, emelkedő út kevésbé sáros, kerékpárosok számára ajánlottabb, mi viszont a jobb oldalit választjuk. 1 km után erdei utak kereszteződéshez érkezünk (MT-10), ahol jobbra lefele térünk a Mikes-völgy felé. Innen gyönyörű erdős szakaszon ereszkedünk fokozatosan, majd kevesebb, mint 1,4 km után kiérünk a faluból a tóhoz vezető jó minőségű makadámútra (MT-11), amelyen jobbra térünk. Alig 700 m, és megpillantjuk a tavat, ahol rövid pihenőt tartva gyönyörködhetünk az idilli környezetben. Tovább indulva 400 m-t haladunk egy elágazásig, ahol balra a szelicsei műút felé, jobbra pedig a Mikesi házakhoz lehet eljutni. Mi ez utóbbit választjuk és egy széles földúton haladunk az erdő szélén, majd nyílt terepen. Kicsivel több, mint 3,5 km után elérkezünk a fenyves peremén haladó, sárga sáv jelzéssel jelzett gerincútra, amelyen balra térünk (MT-12). Kevesebb, mint 1 km után az Árpád-csúcshoz közeli kilátóponton (MT-13) álljunk meg egy pillanatra, pásztázzuk végig a látóhatárt, ugyanis magáról a csúcsról (MT-14) a kilátás szegényesebb. Kis pihenő után folytatjuk utunkat az Árpád-csúcstól a piros kereszttel jelzett úton haladva az erdőben a Szent János-kút irányába. A jelzéseket nemrég újították fel, így bárki számára egyszerűen követhető az útvonal. 1,8 km fokozatos ereszkedés után keresztezzük a szelicsei műutat (MT-15), itt óvatosan keljünk át a forgalom miatt, majd ugyancsak a piros kereszten haladjunk tovább az erdőben. Tavasszal gyönyörű csillagvirág-mezők mellett sétálhatunk el, ugyanakkor májvirágok, kakasmandikók és berki szellőrózsák is megörvendeztetnek utunk során. Kicsivel több, mint 2 km után keresztezzük a piros háromszöggel jelzett utat (MT-16), amely a Szent János-kúttól a Brüll-kilátóig visz, ezt a szakaszt egy másik túránk során fedezhetjük fel. Innen kevesebb, mint 300 m-t kell még haladnunk, és elérkezünk a piros kereszt jelzés végénél levő Szent János-kúthoz (MT-17), amelynek bő folyású, hűs vizéből csillapíthatjuk szomjunkat. Tovább haladunk a patakmenti ösvényen, majd 650 m után átkelünk a Szent János műúton (MT-18) és egy makadámúton emelkedünk 1,1 km-t. A Diós sarkához érve (MT-19), elindulunk az erdőben a piros sáv jelzésen, majd hamarosan jobbra leválik egy „mosolygó arc” jelzésű erdei út, amelyet követve eljutunk a Monostor negyedi végállomáshoz, 1,6 km megtétele után. Innen trolibuszokkal, autóbuszokkal utazhatunk haza egy igazán eredményes napot zárva.

A túra adatai

Túralejárás dátuma: 2021. március 31.
Időjárás, terep: tiszta idő, nedves terep
Útvonal hossza: 23,8 km
Teljes menetidő: 9 óra 30 perc
Mozgásidő: 6 óra 6 perc
Túravezető: Fazakas Ferenc
Teljes szintemelkedés: 647 m
Teljes szintereszkedés: 859 m
Minimális tszfm.: 404 m
Maximális tszfm.: 835 m

Amennyiben nem sikerül letöltened a lenti gpx-nyomvonalat, kattints ide.