Ronki szoros

Útvonal: gyalog: Alsójára, Ronki szoros rezervációja.
Visszatérés a táborba autóbusszal (35 km)
Távolság: gyalog 16 km
Szintkülönbség: felfelé 600 m, lefelé 600 m
Menetidő: 6 óra
Minősítés: közepesen nehéz túra, nehéz terep

A gyalogtúra a táborból indul déli irányba. 2,5 km után kőből készült, boltíves hídhoz érkezünk. Jobbra találjuk a Járai hegyet (664 m), elmegyünk mellette déli irányba. Tovább haladva beérünk egy bozótos területre, ezen haladunk, amíg egy időszakos patakon átkelve délkelet irányba térünk. 300 m után déli irányba fordulunk, felmegyünk az Akasztófa dombra, ahonnan nagyon szép a kilátás a környező hegyekre, falvakra, valamint az EKE-táborra. Innen tovább megyünk délkeleti irányba, amíg elérjük a beton villanyoszlopokat, itt jobbra térünk, füves, cserjés, szakadékos terepen folytatjuk utunkat. Az utolsó villanyoszlop után letérünk déli irányba, Felsőaklos falu felé. A meredek úton haladva kocsányfenyőket láthatunk, majd a falu központjában az ortodox templomot és vele szemben az iskolát. Ezután az első úton balra térve megkezdjük a kapaszkodást a Nyíres hegyre (772 m). A hosszú, meredek kapaszkodásért a csodálatos havasi táj látványa kárpótol. A hegy oldalán haladva már használatlan, piros fedelű istállót találunk. Továbbhaladva a nehéz, köves terepen megpillantjuk az első aranyosronki házakat. Nehéz, kanyargós ereszkedő után érkezünk meg a már Fehér megyéhez tartozó faluba, Aranyosronkra. A falu központjából balra térve fahídon keresztül a Pociovaliştei szorosba lehet jutni. Mi folytatjuk utunkat jobb felé, egy kis élelmiszerüzlet előtt, ahol szükség esetén vásárolhatunk is, majd vízvezeték mellett megyünk el. A faluból kiérve meg is érkeztünk az Aklos (Ocoliş) patak mészkőbe vájt csodálatos völgyének, a Ronki-szorosnak a bejáratához. Az 1800 m hosszú szorosban, az 520 m magas hegyek közt kanyargó völgyön áthaladva kedvünkre gyönyörködhetünk a szebbnél szebb sziklaalakzatokban. A szorosból kiérve, újabb 200 m után megjelennek a Lunkalárga (Lunca Larga) nevű falu házai. Utunkat folytatva elmegyünk egy kis élelmiszerüzlet mellett, majd hídhoz érünk. Itt torkoll a Bélavár pataka az Aklosba. A Bélavár pataka mentén a kékkereszt-turistajelzés vezet a Bélavárhoz. Mi itt elértük utunk végcélját, pihenőt tartunk, bevárjuk az utánunk küldött autóbuszt, amely az Aklos patak mentén, majd az Aranyos völgyén, Borrévtől (Buru) pedig a Jára völgyén haladva visszavisz a táborba.