Majláth-kút – Árpád-csúcs – Cérna-forrás

Körtúránk három népszerű bükki nevezetességet foglal magába: a Majláth-kutat, az Árpád-csúcsot és a Cérna-forrást. Az indulást a Monostor negyed végállomásához közeli Unirea Sportteleptől javasoljuk, amely könnyen megközelíthető számos autóbusz- és trolibusz járattal. Az útvonal lejárását bármelyik évszakban ajánljuk, hiszen télen a fehér köntösbe öltözött természetet csodálhatjuk, tavasszal a virágligetek kavalkádjában gyönyörködhetünk, nyáron élvezhetjük a fák sűrű lombkoronájának hűsítő árnyékát, ősszel pedig az izzó bíbor és arany színek bűvkörében élvezhetjük a túrázást. Bármelyik évszakot is választjátok, élmény dús kikapcsolódást kívánunk!

Megjegyzés. A nyomvonalak digitális felvétele során útvonalpontokat rögzítettünk, amelyek túrázáskor lényegesek a helymeghatározáshoz és eligazodáshoz. A nyomvonalakon a pontok sorszámát a túra kódjával is párosítottuk (pl. MK-04), míg a térképen csupán az útvonalpont száma jelenik meg (pl. 4).

Miután leszállunk a tömegközlekedési járműről a végállomáson, átkelünk a gyalogátjárón, jobbra térünk és alig pár száz méter után megérkezünk az Unirea Sporttelephez, túránk kiindulópontjához (MK-01), ahonnan a piros sáv jelzésen indulunk útnak. Széles erdei ösvényen haladunk, egy irtáson átkelünk a magasfeszültségű vezetékek alatt, majd 1,6 km után kiérünk az erőből a Diós széléhez (MK-02). Elhaladunk egy régi útvonaljelző oszlop mellett, átsétálunk a nyílt domboldalon, majd a piros jelzésen haladunk tovább az erdőben. Nagyjából 1,4 km után utunk találkozik a sárga jelzésű Páter-úttal (MK-03), majd 1,1 km megtétele után kilyukadunk a Szent János útra (MK-04). Itt elindulunk balra, majd átkelünk a csürülyei műúton, tovább haladunk előre a Galaction Liviu Munteanu utcán, és amikor a Haller Károly utcához érkezünk, ezen balra térünk. Nagyjából 700 m után elhaladunk a „Hintás-fa” mellett (MK-05) – a hinta létezését már csak a tartószerkezet maradványai jelzik. Jó minőségű, széles makadámúton megyünk tovább, majd a következő útelágazásnál jobbra térünk a Nicolae Mărgineanu utcán (jobb oldalt sárga gázvezeték) (MK-06). A házak között vezető utca végén átkelünk egy kis patakon, és feltérünk balra az erdőbe. Kék sáv jelzésű ösvényünk a Sáros-bükkön vezet keresztül, utunk során pedig több jellegzetes gömbkövet is megcsodálhatunk. Amint a neve is utal rá, a Bükk-erdőnek ezen a részén a terep gyakran sáros, vizes, kisebb mocsaras területek mellett is elhaladunk, valamint érintjük a Rajka-forrást is, ahol megtölthetjük kulacsainkat. A következő pontnál a kék sávval jelzett útvonal eltér jobbra (MK-07), ezt követjük, a Majláth-kútig pedig a tanösvény fehér béka jelzésével is gyakran találkozunk. A bő vizű forrásnál (román elnevezése Izvorul Bilașcu) (MK-08) feltölthetjük kulacsainkat, majd tovább haladva 1,5 km után a függőleges kék sáv jelzésű úttól különválik a vízszintes narancssárga sáv jelzésű út (balra felfele). A kék jelzés tovább halad jobbra, mi ezen maradunk. 1,2 km gyaloglás után kiérünk a gerincútra (MK-09), amelyen jobbra térünk az Árpád-csúcs felé. A csúcs előtti kilátópontnál (MK-10) álljunk meg egy pillanatra, pásztázzuk végig a látóhatárt: balra a Torockói-hegység északi részét láthatjuk tiszta időben, jobbra pedig a Gyalui-havasok magaslatait. Az Árpád-csúcson (MK-11) rápillanthatunk a Kis-Magura kúpjára napfürdőzés közben, majd pihenő után folytatjuk utunkat a kék kereszttel jelzett úton haladva az erdőben, a Szent János-kút irányába. 1,3 km fokozatos ereszkedés után keresztezzük a csürülyei műutat (MK-12), átkelünk a Bivalyoson, majd az erdőben haladunk tovább. 1,5 km után elágazáshoz érünk (MK-13), balra a Slamovics-házhoz, illetve a Brüll- és Bartha-kilátókhoz lehet eljutni a piros háromszög jelzéseket követve, jobbra halad tovább a kék kereszt jelzésű utunk. Következő útvonalpontunknál (MK-14) le lehet térni jobbra egy jelzetlen ösvényen, amely átvezet a piros kereszttel jelzett túraútvonalra, mi viszont haladjunk tovább egyenesen. Nagyjából 700 m után keresztezzük a piros háromszög jelzésű utat, innen kezdve a kék és piros jelzés rövid távon együtt halad tovább, amíg a piros le nem válik balra. Mi tovább haladunk a kék jelzése, majd alig 100 m-re letérünk balra a Cérna-forrás felé vezető jelzetlen ösvényre (MK-15), és nagyjából 270 m után megérkezünk a forrás feletti pihenőhelyhez (MK-16). Itt rövid szünetet tarthatunk, lesétálhatunk a forráshoz és kulacsainkat megtölthetjük friss vízzel. Miután szusszantunk egyet, a pihenőhelytől észak felé haladunk egy rövid szakaszon, amíg kiérünk egy erdei útra, majd ezen jobbra tartunk belefutva a kék keresztes jelzésbe (MK-17), amelyen balra leereszkedünk a Gorbó-patak völgyébe. Nagyjából 2 km után kiérünk a Kerékcsárdához, átkelünk a Szent János úton, majd a széles járdán visszasétálunk az Unirea Sporttelephez való leágazáshoz, megtéve az utolsó 1,3 km-es távot. Innen percek alatt elérkezünk valamelyik megállóhoz. Reméljük, kellemes túrázásban volt részetek.

A túra adatai

Túralejárás dátuma: 2021. április 7.
Időjárás, terep: tiszta idő, kissé havas terep
Útvonal hossza: 19,3 km
Teljes menetidő: 5 óra 35 perc
Mozgásidő: 4 óra 30 perc
Túravezető: Szilágyi András
Teljes szintemelkedés: 605 m
Teljes szintereszkedés: 605 m
Minimális tszfm.: 376 m
Maximális tszfm.: 844 m

Amennyiben nem sikerül letöltened a lenti gpx-nyomvonalat, kattints ide.