Szénafüvek – Morgó – Tekintő

Ez alkalommal kincses városunk egy különleges helyszínére látogatunk el, amely jelentős természeti értékei ellenére sajnos nem részesül kellő figyelemben és a város vezetőségének ingerküszöbét sem éri el védelmének felkarolása. A Kolozsvári Szénafüvek Természetvédelmi Terület jellegzetes felszíni formáiról, a koporsóknak nevezett suvadásairól (földcsuszamlásairól) és változatos sztyeppei növényzetéről híres, hajdanán 1287 különböző növényfaját írták le, mára viszont nagyrészt elvadult, bokros növényzet jellemzi és illegális legeltetések veszélyének van kitéve. Lelkes biológusok, egyetemi tanárok kitartóan harcolnak a jellegzetes ökoszisztéma védelméért, törekvéseik viszont állandó akadályba ütköznek, mert nem kapnak kellő támogatást az önkormányzat részéről. Ajtay Ferenc Kolozsvár környékének kirándulóhelyei című könyvében részletes leírást olvashatunk a hely geomorfológiai és ökológiai jellegzetességeiről. Mivel április végén és május elején leglátványosabb a növényzet, ebben az időszakban ajánlott ellátogatni a rezervátum területére. A Szénafüvek mellett túránk két magaslati pontot is érint, a Morgót és a Tekintőt, ahonnan gyönyörű panoráma nyílik a környékre. Ha lehetőségetek van rá, vigyétek magatokkal biológus ismerőseiteket, akik majd segítenek eligazodni a változatos növényvilág és különféle rovarfajok megismerésében. Tartalmas kirándulást kívánunk nektek!

Megjegyzés. A nyomvonalak digitális felvétele során útvonalpontokat rögzítettünk, amelyek túrázáskor lényegesek a helymeghatározáshoz és eligazodáshoz. A nyomvonalakon a pontok sorszámát a túra kódjával is párosítottuk (pl. SF-04), míg a térképen csupán az útvonalpont száma jelenik meg (pl. 4).

Túránk kiindulópontja az Írisz telepi Auchantól közelíthető meg a Szénafüvek, majd Giuseppe Verdi utcán keresztül, egy makadámúton haladva. Nyomvonalunk alapján megkeressük az autóparkolásra alkalmas helyet (SF-01), majd elindulunk a Szénafüvek lakótelep irányába. Már messziről feltűnik előttünk a Nagykoporsónak nevezett látványos suvadás, amely őrködik a természetvédelmi terület felett. Kb. 850 m után a településen elhaladunk egy kút mellett (SF-02), amelynek vize iható, itt feltölthetjük kulacsainkat, majd 1,2 km megtétele után áthaladunk az Elővölgyi-patak hídján (SF-03), megpillantunk egy információs táblát a Szénafüvekről, majd jobbra térünk. Nagyjából 920 m után útelágazáshoz érünk, ahol a jobb oldali utat választjuk, nemsokára pedig elhaladunk egy leágazás mellett, amely a temetőhöz vezet. Fél km után elérjük a Bakamál (Bocomaia) tanyarészt (SF-04), ahol eltérünk balra és elindulunk a koporsók irányába. Előre Fejérd (Feiurdeni) és Telekfarka (Câmpenești) felé lehetne menni. Még 250 m és elérkezünk a természetvédelmi terület határához, ahol megpillantjuk magunk előtt a koporsóknak nevezett hupákat, felszíni kiemelkedéseket, amelyek az agyagos és homokos talajréteg váltakozásának következtében jönnek létre, hiszen az agyagos talaj miatt a rétegek lesuvadnak a lejtő irányába és dombsorozatokat hoznak létre. A mélyedésekben, hepékben, helyenként tavak alakulnak ki, így 450 m után, az ösvény és a koporsók között elhaladunk egy állandó nádas mellett, ahol még vadkacsákkal is találkozhatunk, ha szerencsénk van. Tovább haladva kisebb, ideiglenes tavak mellett is elsétálunk, ahol törpe sást is láthatunk. Hamarosan következik egy sűrűbb bozóttal benőtt szakasz, ahol nyomvonal nélkül nehéz lenne tájékozódni, helyenként szinte áthatolhatatlan a növényzet, de ne hátráljunk meg, mert rövid időn belül kiérünk a Nagykoporsó közelébe. A természetvédelmi terület legnagyobb suvadását jobbról fogjuk megkerülni, így az északi, sűrű növényzettel benőtt oldala mellett haladunk el, viszont ha szeretnénk a látványosabb déli, kopár, meredek oldalát is megtekinteni, érdemes egy kis kitérőt tennünk, mielőtt elhagyjuk a természetvédelmi területet. Miután kiérünk a makadámútra (SF-05), eltérünk jobbra, felfele a Morgó-csúcs irányába. Nagyjából 1,1 km után útelágazáshoz érünk (SF-06), ahol jobbra a Harmadvölgy felé lehet menni, mi viszont eltérünk balra és a gerincúton haladunk. Nyílt terepen gyalogolunk a szántóföldek között vezető úton, míg 2 km után el nem érünk túránk következő fontos állomására, a Morgó-csúcsra (636 m) (SF-07). Itt megpihenhetünk a mesterségesen létrehozott kis csúcson, elfogyaszthatjuk tízórainkat és közben gyönyörködhetünk a panorámában. Nagyon tiszta időben a Cibles és a Radnai magaslatait is megpillanthatjuk a horizonton. Innen elindulunk a völgy felé mezei úton, majd 1,5 km után kiérünk a műútra (SF-08) és balra térünk a Kolozsvárról a Fejérdi-Fogadók, illetve Fejérd felé vezető úton (DJ 109V). Közel 540 m után elsétálunk az M37-es busz megállója mellett, majd 550 m múlva feltérünk jobbra egy mezei útra (SF-09), amely felkanyarodik a Kajántó-hegy gerincére. 330 m után a szekérút elágazik, mi pedig a bal oldali ágon haladunk tovább, 240 m-t követően pedig ismét útelágazáshoz érünk, ahol egy út letér balra, mi viszont előre haladunk tovább. Közel 500 m után kiérünk egy széles földútra a gerincen (SF-10), ahol balra térünk, majd meg is pillantjuk magunk előtt a mesterséges kis csúcsot. A völgyben láthatjuk Kajántó házait, majd közel 590 m után felérünk a Tekintő-csúcsra (636 m) (SF-11), ahonnan gyönyörű kilátás nyílik a Szénafüvekre és kincses városunkra. Ráadásként egy lövészárokban is bújócskázhatunk. Rövid pihenő és energiakészleteink feltöltése után folytatjuk utunkat, majd 777 m gyaloglást követően leérünk az aszfaltútra (SF-12), amelyen átkelünk és a Szent György-hegy gerincén haladunk tovább. 1,7 km után legnagyobb meglepetésünkre egy cseresznyés mellett haladunk el, ahol nyáridőben megtölthetjük gyomrunkat az ízletes gyümölccsel. Innen szintén 1,7 km-t kell megtennünk, út közben végig gyönyörködve Kolozsvár látképében, míg meg nem érkezünk túránk végpontjához, leparkolt autóinkhoz. Ha tetszett az útvonal, legközelebb kerékpárral is megtehetjük, hiszen a természetvédelmi területet leszámítva az út végig tökéletesen járható terepbiciklivel.

A túra adatai

Túralejárás dátuma: 2021. június 26.
Időjárás, terep: napos idő, száraz terep
Útvonal hossza: 17,2 km
Teljes menetidő: 6 óra 43 perc
Mozgásidő: 4 óra 06 perc
Túravezető: Kiss János
Teljes szintemelkedés: 392 m
Teljes szintereszkedés: 392 m
Minimális tszfm.: 419 m
Maximális tszfm.: 637 m

A növény- és rovarnevek meghatározásáért köszönet illeti Urák István biológust, egyetemi tanárt.

Amennyiben nem sikerül letöltened a lenti gpx-nyomvonalat, kattints ide.