Bácsi-torok – Csiga-domb – Hója-gerinc

Túránk alkalmával a sokak által kedvelt Hója környékét fedezhetjük fel a Bácsi-toroktól a Hosszú-patak völgyén át, érintve a Nagy Bongár-forrást, valamint a Hója-gerinc magaslatát, a Csiga-dombot, egészen az ufó sztorikról híres Kerek-tisztásig. Gyerekes családoknak tökéletes útvonal egy vasárnapi kiruccanáshoz, szép időben tucatnyi kirándulóval találkozhatunk a túraösvényeken. Ha felkészültetek a nagy kalandra, elő a túrabakancsokkal és fedezzük fel együtt a Hója-erdő rejtette titkokat!

Megjegyzés. A nyomvonalak digitális felvétele során útvonalpontokat rögzítettünk, amelyek túrázáskor lényegesek a helymeghatározáshoz és eligazodáshoz. A nyomvonalakon a pontok sorszámát a túra kódjával is párosítottuk (pl. HG-04), míg a térképen csupán az útvonalpont száma jelenik meg (pl. 4).

A túránk kiindulópontja Kisbács, pontosabban a 31-es autóbusz Napolact végállomása (HG-01). Miután leszállunk a buszról, átkelünk a gyalogátjárón, majd a Napolact épülete mellett elhaladva a vasúti sínek irányába indulunk útnak. Miután átkeltünk a vasúti átjárón, jobbra térünk és a sínekkel párhuzamos úton haladunk, amely rövid idő után balra kanyarodik: innen már Bácsi-torok (Cheile Baciului) utcának nevezik. Nemsokára egy útelágazáshoz érünk (HG-02), ahol jobbra megyünk tovább a Bácsi-torok utcán, előre a Cabanei u. kezdődik. Nagyjából 405 m után jobbra feltérhetünk egy erdei ösvényre (HG-03), amely az aszfaltozott út fölött halad. Innen megközelíthetjük a volt bányát/régészeti lelőhelyet (HG-04). A Bácsi-torokban valamikor bánya is működött, bányászat közben pedig régészeti leleteket találtak, így ezt követően egy ideig régészeti ásatások helyszínévé vált. Manapság teljesen beépült a közvetlen környéke, a valamikori ásatások helyszínén semmilyen tevékenység sem folyik, és sajnos információs táblákat sem találunk. Az erdei ösvényünk 700 m után belefut a Bácsi-torkon keresztülvezető aszfaltútba, mellette egy tavacskát pillanthatunk meg (HG-05), innen pedig az aszfalton haladunk tovább. Fél km után az aszfalt véget ér (HG-06), innen szélesített földút vezet tovább felfele, a Hosszú-patak völgyében. Nagyjából 800 m után útelágazáshoz érünk (HG-07), mindkét ösvény felfele, a gerinc irányába visz: a jobb oldali ág a hegynyeregben éri el a gerincutat, ahol a magas feszültségű vezeték halad át, mi a bal oldalit választjuk, amely az erdő szélét követi. Hamarosan szép panoráma nyílik észak felé: jobbra látszik a Lomb-erdő, alatta a Lombi-lakótelep, ettől balra, az erdős rész vége után egy kopárabb, enyhén emelkedő rész következik, amelynek legmagasabb pontja a Lombi-tető, ezután egy újabb erdős gerinc-szakasz következik a Szent Lőrinc-tetővel. Ennek vége felé, a domb túloldalán található a kajántói fenyves. A gerinc alatt, velünk szemben Nádaspapfalva látható. Ha kicsit balra nézünk, a szucsági legelő fölött a Kőszegő erdős gerince húzódik, mögötte/alatta Kisbács, majd tőle nyugatra Szucság fekszik. A következő erdős gerinc már a Bácsi-erdő. Nagyjából 1 km után elérkezünk a hegynyeregbe (HG-08), keresztezzük a gerincutat, itt halad a Mária-út és a Kós-teljesítménytúrák útvonala is. A nyereg túloldalán a Kis Bongár-patak völgye nyílik, egy földúton lefele menet eljutunk a Kis Bongár-forráshoz / itatóhoz. Ebbe a völgybe csatlakozik jobbról, rézsútosan a Nagy Bongár-völgy, ahol a patakok egyesülnek, innen pedig Bongár-patakként haladnak a Kis-Szamos felé. A Bongár-völgyek fölött húzódik a kopár Tarisznya-domb gerince. 800 m után, ha kedvünk tartja, leereszkedhetünk a Nagy Bongár-forráshoz és újratölthetjük kulacsainkat. Alig 50 m-en belül útelágazáshoz érünk (HG-09), balra leválik egy füves szekérút a Csiga-domb irányába, mi erre tartunk. Közel 700 m után a füves szekérút belefut a dombvonulat gerincén haladó útba (HG-10), egy kis kilátópontról pedig körülnézhetünk a Kis-Szamos-völgy, illetve a Feleki-gerinc irányába. Innen még 630 m séta és megérkezünk a Csiga-domb csúcsához (615 m) (HG-11), ahol lepihenhetünk és uzsonnánk elfogyasztása közben gyönyörködhetünk a kilátásban: a kincses városban, a felette végighúzódó Feleki-gerincben, a szászfenesi Leányvárban és a távolabbi Gyalui-havasokban. Innen visszaindulunk az erdő széle felé, majd 3,1 km séta után elérkezünk a Hója-erdő legnépszerűbb helyszínére, a Kerek-tisztásra (HG-12), ahol a hiedelmek ellenére az EKE túrázói még sosem találkoztak ufókkal. Innen 2,7 km-t gyalogolunk tovább, eleinte erdőben, majd az erdő szélén, ahonnan szép kilátás nyílik a városra, mígnem elérkezünk a Kányafő (506 m) mellé. Ha felmászunk a magassági ponthoz, még szebb panoráma tárul elénk (HG-13). Innen még 2,3 km-t kell gyalogolnunk és megérkezünk túránk végállomásához, a Törökvágás nyergében levő falumúzeumhoz (HG-14). Reméljük, mindannyian kellemes élményekkel tértek haza.

A túra adatai

Túralejárás dátuma: 2021. április 18.
Túravezető: Pál Gyöngyi
Időjárás, terep: borús idő, sáros terep
Útvonal hossza: 15,4 km
Teljes menetidő: 5 óra 27 perc
Mozgásidő: 2 óra 45 perc
Teljes szintemelkedés: 415 m
Teljes szintereszkedés: 378 m
Minimális tszfm.: 348 m
Maximális tszfm.: 621 m

Gyerekbarát túrának is ajánlott!

Amennyiben nem sikerül letöltened a lenti gpx-nyomvonalat, kattints ide.