Túra a Pocsováliste- és a Ronki-szorosokba – 2022.

Mezei Elemér

Szeretettel várunk minden kirándulót a Ronki- és Pocsováliste-szorosok tavaszi túrájára. Közös buszos utazást ez alkalommal nem szervezünk, mindenkinek saját magának kell megoldania, hogy eljusson a túra kiindulópontjáig. Találkozás Aranyosronk (Runcu) faluban, az üzlet-tejcsarnok előtt, 9 órakor (Kolozsvár–Aranyosronk 70 km). Bejelentkezni az alábbi linken lehetséges.

A gyalogtúra hossza: 15 km
Szintkülönbség: 700 m felfelé, 700 m lefelé
Minősítés: közepesen nehéz, látványos túra
Menetidő: 7-8 óra
Felszerelés: túrabakancs, egy kis ivóvíz (a szorosokban források vannak)
Jelzés: a Ronki-szorosban kék kereszt, a Pocsováliste-szorosban kék háromszög, a két szoros közti részen nincs jelzés

A gyalogtúra kiindulópontja Aranyosronk (Runc) faluban van, azon a helyen, ahol a Pocsováliste-szorosba tartó köves út indul (ezen a köves úton fogunk visszatérni).

térkép

Az Aklos-patak mentén indulunk el észak irányban Aranyosronk falu házai között, és rövidesen a Ronki-szorosba érünk. A szorost kétoldalt kristályos mészkőből álló magas sziklafalak szegélyezik, az ilyen mészkőben kevés a barlang (itt csupán egy ismert) és a falak sem függőlegesek.

sziklafal

A sima és meredek sziklaoldalakon inkább csak a fű képes megkapaszkodni, a tagoltabb részeken már változatosabb a növényzet. A sziklafalak tagolt, csipkés teteje szép látványban részesít. A menetirány szerinti baloldalon levők barátságosabbak, azokra fogunk feljutni.
A szorosból kijutva, fél km után, Lunkalárga (Lunca Largă) falu első házai között elhagyjuk a köves utat (és a kék kereszt turistajelzést, amely kicsivel fennebb a faluban hagyja el a völgyet egy köves út mentén és visz fel a Bélavárára), átkelünk a patakon és egy szekérúton előbb keményen emelkedünk, majd amikor enyhül a meredekség, szünetet tartunk.
Nem fárasztó, de hosszabb emelkedő után elérkezünk egy füves nyeregbe, ahonnan visszanézve szép kilátás nyílik az Aklos felső völgyére, a másik irányban pedig már rálátunk a Pocsováliste-szorost övező sziklás gerincekre.

sziklás gerinc

Egy megérdemelt pihenő után kelet irányban követjük a gerincet enyhén oldalban, majd egy rövid kapaszkodó után fent vagyunk egy csúcson (Vf. Urdorii, 976 m), amely egy kelet irányban enyhén lejtős, nyugat felé pedig meredeken leszakadó, észak-dél irányban elnyúló tető. Erről a pontról már jól látható a Bélavára keleti oldala.
Keletre tekintve a kilátást takarja néhány fa koronája, de ha kissé elsétálunk a tető északi része felé, már kinyílik a táj, látjuk balról jobbra az egyre közelebb levő Székelykő, Ordaskő és Vidalykő hármasát és a Bedellő vonulatát.

A Székelykő, Ordaskő és Vidalykő hármasa

Tovább menve a tető pereméhez az Aklos-pataknak a völgyére nézhetünk le, ám a kilátást a fák koronája akadályozza.
Visszajövünk a csúcson hagyott hátizsákjainkért, majd az enyhe lejtésű oldalon beereszkedünk egy kicsit, amíg elmaradnak a tetemes koronájú fák és előttünk a Ronki-szorosban kígyózó út pántlikáját csodálhatjuk meg, de inkább a szoros szemközti oldalát szegélyező sziklás képződményekben gyönyörködünk.

gyönyörű kilátás

Innen délnyugati irányban ereszkedünk, majd a nagyon meredek erdős oldalt egy régen járt ösvényen keresztezzük (sok az ösvényre kidőlt fa, egy kicsit körülményes az áthaladás, majd egy délkelet irányban lejtős, nagy kiterjedésű csupasz platóra jutunk, amelyet három oldalról meredek leszakadások öveznek. Itt ebédszünetet tartunk és körbe járhatjuk a platót. A peremen levő kiszögellésekről rácsodálkozhatunk a Ronki-szorosra és megcsodálhatjuk a sajátos növény- és állatvilágát ennek a helynek (viperaveszély!).

kilátás a platóról

A hosszabb pihenő után erről a helyről kezdetét veszi a visszafelé út, előbb a Pocsováliste-szorost szegélyező sziklás oldal tetején egy kicsivel 1000 méter feletti pontig emelkedünk, majd ereszkedünk (nagyon jó kilátóhelyekkel).
Innen erdőben, friss nyíresben, majd kaszálón ereszkedünk be a Pocsováliste-patak völgyébe, közben végig a szemközti sziklás oldalban gyönyörködhetünk.
A völgy aljára érve a Pocsováliste-szoros elején találjuk magunkat. A szoros kb. másfél km hosszú, kövesút van robbantva benne, ezen ereszkedünk kényelmesen a tájban gyönyörködve és fürkészve azokat a kiszögelléseket, amelyeken nem olyan régen jártunk. A szoros után még vár egy kis levezető séta (másfél km), amíg beérünk Aranyosronk faluba.