Meszes-hegység: Gereben-hegy – Barlang-völgyi jeges sziklavájat

Szeretettel ajánlunk figyelmetekbe egy Kolozsvártól kicsit távolabb eső, látványos túraútvonalat, amelyet főként télen érdemes lejárni. Egyrészt azért, mert csak télen lehet részünk a sziklavájatnál ránk váró jégcsoda látványában, másrészt pedig az útvonal egy jelentős része nyílt terepen halad, így a nyári forró napsütés igencsak kellemetlenné tenné a gyaloglást. Az útvonal a Bánffyhunyadhoz közeli Hodosfalváról indul, amelyet az E60-as országútról lehet megközelíteni egy keskeny aszfaltúton. A túra kiindulópontja az ortodox templom, amely alkalmas parkolóhelynek bizonyul néhány autó számára.
Amennyiben letöltitek a digitális gpx-nyomvonalat, láthatjátok, hogy megjelöltünk rajta néhány lényeges útvonalpontot: a túra kiindulópontját, egy kilátópontot, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik a Kalotaszegi-medencére, a Gereben-tetőt, a fenyvest, ahol ebédszünetet tartottunk, egy szakadékot, ahol óvatosnak kell lenni, mert távolról fel sem tűnik, hogy a domboldal hirtelen megszakad, valamint a Barlang-völgyi jegyes sziklavájatot, ahol télen a sziklafal repedésein beszivárgó, megfagyott patakvíz látványos jégoszlopokat hoz létre. Mivel 30 fős, népes csapattal indultunk útnak, a Gereben-tetőre nem mentünk fel mindannyian, így ez az útvonal-szakasz utólag lett berajzolva és külön színnel jelenik meg a nyomvonalon. Mivel fák között kell haladni felfele és lefele egyaránt, a tetőről pedig nem tárul elénk kilátás a fák takarása miatt, csak akkor érdemes felmásznunk rá, ha csúcsélménnyel szeretnénk hazatérni, vagy ha a teljesítményre hajtunk.
Télen mindenképp kötelező a túrabot használata, amely nagyban megkönnyíti a lefele haladást a csúszós terepen. Forrással sajnos nem találkoztunk utunk során, ezért fontos tele kulaccsal elindulni. Megkérünk, hogy a sziklavájathoz érve óvatosan közelítsetek a jégoszlopokhoz, mert olvadás esetén bármelyik percben letörhetnek kisebb-nagyobb darabok, a jégcsodákat pedig csak képen örökítsétek meg, ne törjétek le az impozáns jégcsapokat, hogy mások is gyönyörködhessenek látványukban. Élményekben gazdag túrázást kívánunk nektek!

A túra adatai

Az adatok a végleges, megszerkesztett útvonalra vonatkoznak.
Túralejárás dátuma: 2022. február 5.
Időjárás, terep: tiszta idő, havas terep
Útvonal hossza: 13,3 km (a Gereben-tető kihagyásával)
Teljes menetidő: 6 óra 37 perc
Mozgásidő: 3 óra 59 perc
Túravezető: Kiss János
Teljes szintemelkedés: 544 m
Teljes szintereszkedés: 557 m
Minimális tszfm.: 464 m
Maximális tszfm.: 886 m

Amennyiben nem sikerül letöltened a lenti gpx-nyomvonalat, kattints ide.