Brüll-kilátó – Bartha-kilátó – Slamovics-ház (rövidített)

Túránk során számos népszerű bükki túrahelyet fogunk érinteni, közülük a Szent János-kutat, Brüll-kilátót, Bartha-kilátót, Slamovics-házat és a Cérna-forrást. Az útvonal könnyed, ezért kisgyerekes családoknak is bizalommal ajánljuk hétvégi programként. A kilátókról gyönyörű panoráma nyílik a Gyalui-havasok magaslataira, a bő vizű Szent János-kútnál szomjunkat olthatjuk, a Cérna-forrás melletti pihenőhelyen pedig szalonnát is süthetünk. Kellemes és tartalmas kikapcsolódást kívánunk a család apraja-nagyjának.

Megjegyzés. A nyomvonalak digitális felvétele során útvonalpontokat rögzítettünk, amelyek túrázáskor lényegesek a helymeghatározáshoz és eligazodáshoz. A nyomvonalakon a pontok sorszámát a túra kódjával is párosítottuk (pl. BK-04), míg a térképen csupán az útvonalpont száma jelenik meg (pl. 4).

A túra kiindulópontja, a monostori végállomás (BK-01), bárki számára könnyen megközelíthető autóbuszokkal, trolibuszokkal, vagy villamossal. Miután leszállunk a tömegközlekedési járműről, átkelünk az úton, felmegyünk a tömbházakhoz vezető lépcsőn és nyomvonalunkat követve elindulunk a Bükk-erdő irányába. Közel 250 m után eltérünk balra a narancssárga vízszintes jelzésen, majd 330 m múlva útelágazáshoz érünk (BK-02), ahol a bal oldali, kevésbé meredek ösvényt választjuk. 1 km után kiérünk az erdőből a Diós sarkához (BK-03) (az erdőrész a dióültetvényről kapta nevét), ahol régi útvonaljelző oszlopot figyelhetünk meg. Innen a makadámúton jobbra lefelé tartunk a Szent János-kút irányába. Nagyjából 1,1 km után a makadámút a Szent János műútba torkollik (BK-04). Az út másik oldalán, egy rézsútos földúton leereszkedünk a Plecska-patakhoz, átkelünk rajta és mezei úton haladunk tovább, a patak mentén, kb. 660 m után megérkezve első fontos állomásunkhoz, a bő vízhozamú Szent János-kúthoz (BK-05), ahol feltölthetjük kulacsainkat. Innen a piros kereszt jelzésen indulunk tovább felfele. 260 m után a piros háromszöggel jelzett út szétválik a piros kereszttel jelzettől (BK-06), mi pedig a háromszögön haladunk tovább. Közel 850 m után keresztezzük a kék kereszttel jelzett utat (BK-07), innen a két jelzés rövid szakaszon együtt halad tovább. Alig 100 m után piros háromszöggel jelzett utunk élesen letér balra (BK-08). Nagyjából 1,2 km után kiérünk Slamovics-ház közelébe (BK-09), majd eltérünk jobbra a piros kör jelzésen, amely a kilátóhoz vezet. 360 m megtétele után meg is érkezünk túránk második állomásához, a Brüll-kilátóhoz (BK-10), ahonnan szép kilátás nyílik a Gorbó-völgyére, a Feleki-gerinc legnyugatibb csúcsára, a Kis-Magurára, a távolban pedig a Gyalui-havasok magaslatai is feltűnnek (Öreghavas, Buszkát, Három Gergely, Testes, Izsár). Itt pihenjünk meg, fogyasszuk el tízórainkat és napfürdőzés közben gyönyörködjünk a panorámában. Miután feltöltöttünk kiüresedett D-vitamin raktárjainkat, észak fele indulunk egy erdei ösvényen, és 525 m után egy újabb fontos ponthoz érünk, a Bartha-kilátóhoz (BK-11). Itt ismét megcsodálhatjuk az imént látott panorámát, és a nyári virágmezők illatát is magunkba szívhatjuk. Visszaindulva kb. 50 m után letérünk élesen balra az erdőbe, ahol fára festett narancssárga pontok segítenek a tájékozódásban. Az út elején tiszta erdőben haladunk enyhe lejtőn, majd következik egy sűrűbb, bozótosabb rész, amelyet a kolozsvári EKE megtisztított, így kb. 530 m után el is érkezünk utunk következő állomásához, a Cérna-forráshoz. A Cérna-forrás feletti pihenőhelynél (BK-14) fából készített asztalok, padok és tűzhely várja a piknikezni vágyókat. Itt elfogyaszthatjuk uzsonnánkat, ha kedvünk tartja, sütögethetünk, majd miután a vékony folyású forrás vizébe is belekóstoltunk, folytathatjuk utunkat. A forrástól kevesebb, mint 330 m után kiérünk a kék kereszttel jelzett úthoz (BK-15), ezen pedig balra leereszkedünk a Gorbó-patak völgyébe. 2,1 km fokozatos ereszkedés után kiérünk a Kerékcsárdához (BK-16), ahol eltérünk jobbra, haladunk kb. 100 m-t, majd átkelünk a Szent János úton. Itt balra egy meredek ösvény felvezet az erdőbe (BK-17), 500 m fárasztó mászás után pedig felérünk a Gálcser-kilátóhoz (BK-18), ahonnan szép kilátás nyílik a Havas-bükkére és a távolban az Öreghavasra. Innen 465 m-t haladunk tovább, amíg bele nem futunk a piros sávval jelzett útba (BK-19), amelyen balra tartunk a végállomás irányába. Nagyjából 470 m után kiérünk az Unirea Sporttelephez (BK-20), ahonnan már csak pár perc a buszállomás. Örvendünk, hogy velünk tartottatok bükki sétánkon és reméljük, hogy kellemes hétvégi programban volt részetek.

A túra adatai

Útvonal hossza: 11,2 km
Teljes menetidő: 3 óra 44 perc
Mozgásidő: 2 óra 51 perc
Teljes szintemelkedés: 454 m
Teljes szintereszkedés: 419 m

Gyerekbarát túrának is ajánlott!

Amennyiben nem sikerül letöltened a lenti gpx-nyomvonalat, kattints ide.