Györgyfalvi erdő – Nagy-Csolt – Feleki-tető

Túránk alkalmával Györgyfalva környékének vadregényes kirándulóhelyeit fedezzük fel, érintve a Feleki-gerinc legkeletibb magaslati pontját, a Nagy-Csoltot. Mivel a kiinduló pont nem egyezik meg az érkezés helyszínével, javasoljuk a buszos megközelítést az M13-assal, amely a Román Operától egészen Györgyfalváig elszállít. A kirándulás nagy része nyílt terepen vezet, így napos időben semmiképp se felejtsük otthon fejfedőnket és napkrémünket. Mivel a túra teljes mértékben jelöletlen ösvényeken halad, nagyon fontos, hogy okos készülékeinkre előzőleg letöltsük a digitális nyomvonalat. Kellemes túrázást kívánunk!

Megjegyzés. A nyomvonalak digitális felvétele során útvonalpontokat rögzítettünk, amelyek túrázáskor lényegesek a helymeghatározáshoz és eligazodáshoz. A nyomvonalakon a pontok sorszámát a túra kódjával is párosítottuk (pl. NC-04), míg a térképen csupán az útvonalpont száma jelenik meg (pl. 4).

Györgyfalván az első megállóban leszállunk az M16-os buszról a falu elején (NC-01), innen elindulunk visszafele egy rövid szakaszon, majd feltérünk balra a Györgyfalvi-erdőbe egy széles ösvényen (NC-02). Digitális nyomvonalunkat követve garantáltan nem fogunk eltévedni az erdőben, nélküle viszont fejfájást okozna a megfelelő út megtalálása. 1,5 km után kiérünk az erdő szélére (NC-03), egy villanypásztorral elkerített legelőre. Innen jobbra felfele indulunk, és enyhe emelkedő következik. A csúcsot megpillantva talán nem is érzékeljük, hogy még majdnem 7 km-t kell gyalogolnunk a Nagy-Csoltig eleinte nyílt terepen, majd az utolsó szakaszon erdőben haladva. 1,4 km megtétele után, a következő pontunknál (NC-04) átkelünk a villanypásztoron, és a jobb oldali ösvényen haladunk tovább. Ha letekintünk balra a völgy irányába, Györgyfalva házait láthatjuk, előttünk pedig a csúcson lévő antennatornyok magaslanak az ég felé. Kevesebb, mint 830 m múlva villanyvezetékek alatt haladunk át, innen pedig még 1,7 km és besétálunk a Csolt-erdőbe, amelynek egyes szakaszain a fák ágai boltívesen összeborulnak, mesebelivé téve a túraösvényt. Az erdő széléhez közeledve vadles mellett haladunk el (NC-05), innen még 775 m és ismét kiérünk a nyílt terepre (NC-06). Magunk előtt megpillantjuk Nagy-Csolt-csúcsot a tetején antennákkal, oszlopokkal, majd 580 m után el is érjük a Feleki-gerinc legkeletibb csúcsát (718 m), túránk egyik legfontosabb állomását (NC-07). Mivel a csúcson építmény áll és kapuval-kerítéssel határolt, magát a csúcsjelző követ sajnos nem lehet megközelíteni. Kis pihenő után folytatjuk utunkat, majd kevesebb, mint 1 km után elhaladunk egy átjátszó antenna mellett az erdő szélén, hamarosan pedig utunk lekanyarodik jobbra és a Csolt-erdő szélén haladunk 2,5 km-t, balra Rőd (Rediu) házait pillantjuk meg. Miután elhagyjuk az erdő szélét, nyílt terepen haladunk, majd kb. 1,6 km után útelágazáshoz érünk, ahol jobbra térünk (NC-08). Még 2,1 km-t gyalogolunk nyílt terepen – előttünk a Feleki-tető égbe nyúló toronyantennái –, míg el nem érünk a gyorsforgalmi út alagútjához Seregélyes (Sărădiș) falu határában. Átkelünk az alagúton, elindulunk egy széles makadámúton, majd kb. 100 m után letérünk balra az erdőbe egy füves úton (NC-09). Innen nagyjából 800 m-t haladunk az erdőben, amíg útelágazáshoz érünk (NC-10), és a jobb oldali utat választjuk. Már csak 480 m és felérünk a Feleki-tetőre (573 m) (NC-11), ahonnan csodás panoráma nyílik kincses városunkra. Ha beteltünk a látvánnyal, továbbindulunk lefele a sípályán, és hamarosan egy itatóhoz érünk (NC-12), ahol végre feltölthetjük kiüresedett kulacsainkat. Innen fokozatosan ereszkedünk a Borháncs lakótelep felé 2 km-t, átsétálunk egy gyümölcsösön, majd kiérünk a műútra (NC-13), ahonnan nagyjából 1 km van hátra túránk célpontjáig. Ezt a szakaszt sajnos a keskeny és járda nélküli műút szélén kell megtennünk, ám hamarosan meg is érkezünk a 20-as busz végállomásához (Biserica Borhanci), ahonnan visszautazhatunk a belvárosba. Gratulálunk a kitartásotokhoz, hiszen 21 km gyaloglás már felér egy közepesen nehéz teljesítménytúra távjával.

A túra adatai

Túralejárás dátuma: 2021. június 23.
Túravezető: Kiss Attila és Szilágyi András
Időjárás, terep: forró, napos idő, száraz terep
Útvonal hossza: 21,1 km
Teljes menetidő: 6 óra 42 perc
Mozgásidő: 4 óra 48 perc
Teljes szintemelkedés: 547 m
Teljes szintereszkedés: 662 m
Minimális tszfm.: 463 m
Maximális tszfm.: 769 m

Amennyiben nem sikerül letöltened a lenti gpx-nyomvonalat, kattints ide.