Csukás-tó: kirándulás és fürdőtúra

Talán kevesen tudják, hogy a Hesdát-patak, mielőtt Sinfalvánál az Aranyosba ömlik, szép vízesést hoz létre egy sziklaszűkületben, lezúduló vize kis tóban gyűl össze. Nyáron a nap felmelegíti a hideg sziklákat és a patak vizét, kellemes fürdőhelyet alakítva ki. Ez a Csukás-tó és a Csukás-vízesés, a tordaiak Kis Acapulcónak nevezik ezt a vadregényes helyet.
Június 22-én Szakács Éva szervezett kirándulást a Csukás-tóhoz. A túra hossza gyalog 17 km, a Borrévi-menedékháztól indult, a Berkesi-szoros felé, onnan fel a Papok-gerincére, majd beereszkedő a Csukás-tóhoz. Ideális nyári túra, majdnem az egész útvonal árnyas, hűvös erdőben halad, befejezésül pedig a Csukás-tóban fürödhetünk.
A Torockói-hegység legésza-kibb csücske a Peterd–Szindi-gerinc 15 km hosszú mészkővonulat, amelyet három sziklaszoros tör át: a Tordai-hasadék Magyarpeterd és Mészkő között, a Berkesi-szoros Borrév és Várfalva között, valamint a Túri-hasadék Túr és Koppánd között. A két utolsót sajnos kevés turista látogatja, pedig szépek és eredetiek. Az erre járó kirándulók inkább a híresebb, látványosabb Tordai-hasadékot keresik fel. A Hesdát-patak a Gyalui-havasokban ered, Hesdát falu közelében, aztán áttörtet a Tordai-hasadékon, majd délnek fordulva kanyargós völgyben folytatja útját Sinfalva felé, létrehozva a Csukás-tavat, hogy pár kilométer után az Aranyosba torkolljon.
Ez a kirándulás a múlt évben szervezett alsójárai XX. EKE Vándortábor programjában is szerepelt. Akkor nagy népszerűségnek örvendett, sok résztvevőnek nyerte meg a tetszését ez a kalandos és élményekben gazdag túra. A kolozsvári EKE programjában az elmúlt években nem szerepelt, ezen a június 22-i túrán pedig négyen vettünk részt. Kicsit elgondolkoztat, hogy miért nem volt nagyobb az érdeklődés, hiszen szép nyári idő volt, nem volt túl nehéz, közepes nehézségűnek számított, de látványos és szép utat kínál a résztvevőknek.
Az abrudi autóbusszal reggel 6 órakor indultunk Kolozsvárról a Borrévi-menedékházig. Itt jobbra térünk egy szekérútra, ahol hamarosan meglátjuk a piros háromszögjelzést, amely a Tordai-hasadékhoz vezetne. Kis ösvényen letérünk a patak felé, pár perc múlva elérjük a Berkesi-szoros első vízesését. A szorosban több vízesés is van, aki látni akarja őket, az a patak völgyén halad felfelé, nehezebb, de látványosabb úton. A jelzés a szoros feletti könnyebb szekérutat követi, de onnan csak hallani lehet a vízesések csobogását. Az út folyton emelkedik, erdőben haladunk felfelé, egy-másfél óra után a szoros véget ér, felérünk a Gura Jigăului-nak (Sugó-patak beömlése) nevezett helyre, itt egy felszíni bentonitbánya van. Füves ösvényen haladunk tovább, benőtte a növényzet, nehezen jutunk előre, nem sokan járhatnak erre, a jelzés is hiányzik. Elérünk egy földutat, amely Berkes (Borzeşti) faluba vezet. Itt jelzőtábla is van. Egy darabig az úton megyünk, majd a következő tábla előtt egy hajtűkanyarban rátérünk jobbra egy ösvényre, amely a Berkesi-tető (Dealul Borzeşti) sziklái alatt halad. Itt sincs jelzés, és az ösvény többször elágazik, balra tartjuk az irányt, belemegyünk egy szélesebb útba, amely Berkesre visz. Füves rétre érünk, balra a domb mögött Berkes házai, előttünk a három Peterd (Felső-, Közép- és Magyarpeterd) felé vezető út. Jobbra elindulunk a Papok-gerince (Dealul Bisericii) felé. Erdőben haladunk, árnyas lombok alatt. Találkozunk a piros sáv jelzéssel, amely a Tordai hasadékból jön és Várfalván (Moldoveneşti) keresztül a Székelykő, illetve Torockó felé vezet. Utunk következő szakaszán a két jelzés együtt halad. Átmegyünk a magasfeszültség alatt, majd a Pituleţ-csúcs (732 m) előtt rátérünk a sárga sávval jelzett ösvényre, amely az Éger -patak (Arinei) völgyén levezet a Hesdát-völgyébe, elhaladunk egy kis forrás mellett, nemsokára elénk tárul az 549 m magas Bába-vára. Átkelünk a Hesdát-patakon, 300 m után elérjük a Csukás-tavat. Mivel közel van Tordához, a hely mindig tele van kirándulókkal. Ez nem lenne baj, de sajnos sok a szemét.
Egy órát időzünk a tónál, majd Sinfalvára indulunk, lefelé a Hesdát-völgyén. Párszor átkelünk a vizen, elhagyjuk a gátat, innen már széles dózerút vezet az Aranyos völgye felé. Átkelünk az egykori kisvasút hídján, egy óra alatt a falu központjában vagyunk, onnan mikrobusszal előbb Tordáig, majd 18 órára Kolozsvárra érünk.