Merre tart a kolozsvári EKE?

Nem élhetünk a múltban, előre kell tekintenünk. Az elmúlt hónapban új szakosztályokat – kerékpáros, korcsolya, sí – hoztunk létre, új túrákkal bővült mindenki számára nyitott kínálatunk: babatúra, kökényszedő túra, múzeum túra stb. Néhány hete saját kulcsosházunk van, amelynek szükséges felújítása a jelek szerint már ébresztgeti az új energiákat és lelkesedést tagságunk körében.
Az Erdélyi Kárpát-Egyesület (EKE) a múlt század elején élte aranykorát, könyvelt el ragyogó sikereket. Az EKE az Erdélyi Magyar Közművelődési Egyesület (EMKE) javaslatára jött létre. Alakuló gyűlését 1891. január 12-én tartották a kolozsvári városháza dísztermében. Kolozsvári székháza, menedékház-hálózata, folyóirata, múzeuma volt. A Mátyás király szülőházában 1902 októberében felavatott Kárpát-múzeum rövid idő alatt Erdély egyik leglátogatottabb múzeuma lett. Az Erdélyt érintő nagy politikai változások (a két világháború, a trianoni és bécsi döntések) ellenére az EKE folytatta tevékenységét, de 1948-ban a kommunista rendszer végleg felszámolta.
1991-ben az erdélyi turistaszervezetek, több megbeszélése után Kolozsvár központtal újraalakul az Erdélyi Kárpát-Egyesület. 2009 januárjában került sor a kolozsvári szervezet bejegyzésére Erdélyi Kárpát Egyesület – Kolozsvár 1891 néven. A kolozsvári EKE-nek 2012-ben 238 fizető tagja volt, a teljes létszám 400 körüli. Nyilvántartásunk alapján tavaly az EKE által meghirdetett 261 túrán 3378 személy vett részt.
Az EKE fő tevékenysége a természetjárás, honismeret, természetvédelem, ezen belül a heti rendszerességgel szervezett túrákon van a hangsúly. Hétvégeken, de nem csak, rövidebb bükki vagy magashegyi, buszos vagy kiskocsis honismereti túrákban válogathatnak tagtársaink. Ugyanakkor fontos szerepe van a környezetvédelemnek: a Kolozsvár környéki erdők védelmét, a források tisztítását, a turistaútvonalak jelzésének felújítását is feladatunknak tekintjük. Az EKE rendezvényeire mindenkit szívesen látunk. Tapasztalt túravezetőkkel, a szervezett formában történő természetjárással és más rendezvényekkel számos lehetőséget kínálunk Erdély természeti szépségeinek, történelmi nevezetességeinek megismerésére.
Büszkék vagyunk az immár klasszikusnak számító Jókai Mór és Kós Károly teljesítménytúrákra, a Vasvári Pál Kerékpáros Emlék- és Teljesítménytúrára, ahová az ország más sarkaiból és külföldről is érkeznek résztvevők. Ki kell emelnünk a Fotó Szakosztály működését is, amely évente több alkalommal szervez kiállításokat az EKE fotósainak alkotásaiból.
A kolozsvári EKE saját lapjának tekinti a Szabadság mellékleteként megjelenő Erdélyt. Pontosan öt évvel ezelőtt, 2008. november havában indult be, és immár a 60. számával bizonyítja életképességét, szükségességét. Itt a havi túraprogram mellett a kirándulásaik élményeiről írnak a résztvevők, ugyanakkor az EKE történetéből és nagyjairól is találunk írásokat. A ma ünnepi 60. számát megérő Erdély sikerét Tóthpál Tamás tagtársunk önzetlen szerkesztői munkájának is köszönheti és mindazoknak, akik ebben segítséget nyújtanak: Pál Gyöngyi, Kerekes Edit, Vas Géza, Bozsoki Adrienn, újabban Martonossy Magda, és még sorolhatnánk.
Az EKE tagságának zöme nyugdíjas, ezért hangsúlyt fektetünk a fiatalítási folyamatra. Az elmúlt hónapban új szakosztályokat hoztunk létre, mint például a kerékpáros-, korcsolya- és sí-szakosztályokat, és a babatúrak is beindultak.
Amint a Tordai-hasadéki Bors Mihály menedékház visszaszerzésének sikertelensége bizonyítja, nem élhetünk a múltban, előre kell tekintenünk. Ezért nagy sikerként értékeljük, hogy november elején a kolozsvári EKE megvásárolt egy ingatlant Ady Csinszkájának falujában, Csucsán. Terveink szerint a csucsai házat kulcsosházként működtetnénk. Reméljük, a már beindult, közös felújítási munka a kolozsvári osztály tagjait erős közösséggé kovácsolja.